Në ditët e sotme, gjithnjë e më shumë po shfaqen njerëz që anojnë nga dieta vegjetariane, nga vegjetarizmi në mënyrën e tyre të ushqyerjes. Duke qënë diçka relativisht e re për vendin tonë, po paraqesim disa të dhëna në lidhje me këtë rrymë apo tendencë. Vegjetarianizmi është praktika e abstenimit nga konsumimi i mishit (mishi i kuq, shpendët, ushqimet e detit, insektet dhe mishi i çdo kafshe tjetër). Mund të përfshijë gjithashtu abstenimin nga ngrënia e të gjitha nënprodukteve të therjes së kafshëve.
Vegjetarianizmi mund të adoptohet për arsye të ndryshme. Shumë njerëz kundërshtojnë të hanë mish nga respekti për jetën e ndjeshme të kafshëve. Motivime të tilla etike janë kodifikuar në bazë të besimeve të ndryshme fetare si dhe në mbrojtjen e të drejtave të kafshëve. Motivime të tjera për vegjetarianizëm janë të lidhura me shëndetin, politik, mjedisor, kulturor, estetik, ekonomik, të lidhur me shijet ose që lidhen me preferenca të tjera personale.
Ka shumë variacione të dietës vegjetariane: një dietë vegjetariane ovo-lakto përfshin vezë dhe produkte qumështi, një dietë ovo-vegjetariane përfshin vezë, por jo produkte qumështi, dhe një dietë lakto-vegjetariane përfshin produkte qumështi, por jo vezë. Si dieta më e rreptë e dietave vegjetariane, një dietë vegane përjashton të gjitha produktet shtazore dhe mund të shoqërohet me abstenim nga përdorimi i produkteve me origjinë shtazore, si këpucët prej lëkure.
Dietat vegjetariane paraqesin disa vështirësi. Për vitaminën B12, në varësi të pranisë ose mungesës së vezëve dhe produkteve të qumështit në dietë ose burimeve të tjera të besueshme të B12, vegjetarianët mund të kenë mungesë ushqyese. Ushqimet e paketuara dhe të përpunuara mund të përmbajnë sasi të vogla të përbërësve shtazorë. Ndërsa disa vegjetarianë shqyrtojnë me kujdes etiketat e produkteve për përbërës të tillë, të tjerë nuk e kundërshtojnë konsumimin e tyre ose nuk janë në dijeni të pranisë së tyre
Por, megjithëse një dukuri e re për vendin tonë, në vende e rajone të ndryshme kjo ka filluar prej shumë koshësh. Kështu, përdorimi i parë me shkrim i termit “vegjetarian” filloi në fillim të shekullit të 19-të, kur autorët iu referuan një diete me regjim perimesh. Historikisht, ‘perimi’ mund të përdoret për t’iu referuar çdo lloji të vegjetacionit të ngrënshëm. Fjalorët modernë e shpjegojnë origjinën e tij si përbërje e perimeve (mbiemër) dhe prapashtesës -arian (në kuptimin agrar). Termi u popullarizua me themelimin e Shoqërisë Vegjetariane në Mançester në 1847, edhe pse mund të jetë shfaqur në shtyp para 1847. Dukuritë më të hershme të termit duket se lidhen me Alcott House – një shkollë në anën veriore të Ham Common, Londër – e cila u hap në korrik 1838 nga James Pierrepont Greaves. Nga viti 1841, ai njihej si A Concordium, ose Kolegji i Harmonisë së Industrisë, kohë prej së cilës institucioni filloi të botonte pamfletin e tij të titulluar Shëndeti, i cili ofron disa nga paraqitjet më të hershme të termit “vegjetarian”.
Parshwanatha themeloi vegjetarianizmin xhain në shekullin e 9-të pes. Regjistrimi më i hershëm i vegjetarianizmit vjen nga shekulli i 9-të pes, duke rrënjosur tolerancën ndaj të gjitha qenieve të gjalla. Parshwanatha dhe Mahavira, përkatësisht tirthankarat e 23-të dhe 24-të në xhainizëm, ringjallën dhe mbrojtën vegjetarianizmin ahimsa dhe xhain midis shekujve 8 dhe 6 pes; forma më gjithëpërfshirëse dhe më e rreptë e vegjetarianizmit. Në kulturën indiane, vegjetarianizmi ka qenë i lidhur ngushtë me qëndrimin e jodhunës ndaj kafshëve (i quajtur ahimsa në Indi) për mijëvjeçarë dhe u promovua nga grupe fetare dhe filozofë. Acharanga Sutra nga shekulli i 5-të pes mbron vegjetarianizmin xhain; dhe i ndalon murgjit të ecin në bar për të shmangur shkaktimin e dhimbjes mbi ta dhe për të parandaluar vrasjen e insekteve të vogla që banojnë brenda.
Vegjetarianizmi në Indinë e lashtë është e lidhur me faktin se në të gjithë vendin njerëzit nuk vrasin asnjë krijesë të gjallë, nuk pinë pije dehëse, nuk hanë qepë apo hudhër. Përjashtimi i vetëm është ai i Chandalas. Ky është emri për ata që janë njerëz të këqij dhe jetojnë të ndarë nga të tjerët. … Në atë vend nuk mbajnë derra e shpendë dhe nuk shesin bagëti të gjalla; në tregje nuk ka kasapë dhe tregtarë pijesh dehëse. Në blerjen dhe shitjen e mallrave ata përdorin kaurë. Vetëm Chandalas janë peshkatarë dhe gjuetarë dhe shesin. Vepra e lashtë indiane e Tirukkuṟaḷ, e datuar para shekullit të 5-të të erës sonë, thekson në mënyrë eksplicite dhe të paqartë shmangien e mishit dhe mosvrasjen si virtyte të një njeriu të zakonshëm. 26 i Tirukkural, veçanërisht çiftet 251-260, trajtojnë ekskluzivisht vegjetarianizmin ose veganizmin.
Ndër helenët, egjiptianët dhe të tjerët, vegjetarianizmi kishte qëllime pastrimi mjekësore ose rituale.
Vegjetarianizmi praktikohej gjithashtu në Greqinë e lashtë dhe provat më të hershme të besueshme për teorinë dhe praktikën vegjetariane në Greqi datojnë nga shekulli i 6-të pes. Orfikët, një lëvizje fetare e përhapur në Greqi në atë kohë, praktikonin dhe promovonin gjithashtu vegjetarianizmin. Mësuesi grek Pitagora, i cili promovoi doktrinën altruiste të metempsikozës, mund të ketë praktikuar vegjetarianizmin, por është regjistruar gjithashtu si ngrënia e mishit. Një portretizim i trilluar i Pitagorës shfaqet në Metamorfozat e Ovidit, në të cilat ai mbron një formë të vegjetarianizmit të rreptë. Pikërisht përmes këtij portretizimi, Pitagora ishte më i njohur për anglishtfolësit gjatë periudhës së hershme moderne dhe, përpara krijimit të fjalës “vegjetarianizëm”, vegjetarianët u referoheshin në anglisht si “Pythagoreans”. Vegjetarianizmi u praktikua gjithashtu rreth gjashtë shekuj më vonë në një rast tjetër (30 pes–50 e.s.) në rajonin verior të Thrakisë nga fisi Moesi (që banonte në Serbinë dhe Bullgarinë e sotme), duke u ushqyer me mjaltë, qumësht dhe djathë.
Në Japoni në vitin 675, perandori Tenmu ndaloi vrasjen dhe ngrënien e mishit gjatë periudhës së ngarkuar të bujqësisë midis prillit dhe shtatorit, por përjashtoi ngrënien e zogjve të egër dhe kafshëve të egra. Këto ndalime dhe disa të tjera që pasuan gjatë shekujve u përmbysën në shekullin e nëntëmbëdhjetë gjatë Restaurimit Meiji. Në Kinë, gjatë Dinastisë Song, kuzhina budiste u bë mjaft e njohur sa u shfaqën restorante vegjetariane ku kuzhinierët përdorën përbërës të tillë si fasulet, glutenin, perimet me rrënjë dhe kërpudhat për të krijuar analoge të mishit duke përfshirë mishin e derrit, shpendëve, vezëve dhe kaprolit të gaforres dhe shumë zëvendësues të mishit të përdorur edhe sot si tofu, seitan dhe konjac e kanë origjinën në kuzhinën budiste kineze.
Pas kristianizimit të Perandorisë Romake në antikitetin e vonë, vegjetarianizmi praktikisht u zhduk nga Evropa, sikundër ndodhi gjetkë, përveç në Indi. Disa urdhra murgjish në Evropën mesjetare kufizuan ose ndaluan konsumimin e mishit për arsye asketike, por asnjëri prej tyre nuk iu shmang peshkut. Për më tepër, përkufizimi mesjetar i “peshkut” përfshinte kafshë të tilla si fokat, derrat, delfinët, patat e barnacles, puffins dhe kastorët. Vegjetarianizmi u rishfaq gjatë Rilindjes, duke u bërë më i përhapur në shekujt 19 dhe 20. Në 1847, Shoqata e parë Vegjetariane u themelua në Mbretërinë e Bashkuar; Gjermania, Holanda dhe vende të tjera pasuan. Në 1886, kolonia vegjetariane Nueva Germania u themelua në Paraguaj, megjithëse aspekti i saj vegjetarian do të ishte jetëshkurtër. Unioni Ndërkombëtar Vegjetarian, një shoqatë e shoqërive kombëtare, u themelua në vitin 1908. Në Perëndim në botë, popullariteti i vegjetarianizmit u rrit gjatë shekullit të 20-të si rezultat i shqetësimeve ushqyese, etike dhe, së fundmi, mjedisore dhe ekonomike.
Krahasimi i dietave kryesore vegjetariane |
|||
|
qumeshti |
||
Jo |
PO |
PO |
|
Jo |
PO |
Jo |
|
Jo |
Jo |
PO |
|
Dieta Vegane |
Jo |
Jo |
Jo |
Krahasimi i dietave të zgjedhura vegjetariane dhe gjysëm vegjetariane |
|||||||
|
Bime |
qumeshti |
Prodhimedeti |
Kafshe te tjera |
|||
Vegetarian |
PO |
PO |
PO |
Jo |
Jo |
Jo |
|
|
PO |
Jo |
PO |
Jo |
Jo |
Jo |
|
|
PO |
PO |
Jo |
Jo |
Jo |
Jo |
|
|
PO |
Jo |
Jo |
Jo |
Jo |
Jo |
|
Gjysem-vegjetarian |
PO |
PO |
PO |
Ndonjehere |
Ndonjehere |
Ndonjehere |
|
|
PO |
Ndoshta |
Ndoshta |
Ndoshta |
PO |
Jo |
|
|
PO |
Ndoshta |
Ndoshta |
PO |
Jo |
Jo |
Ka një sërë dietash vegjetariane që përjashtojnë ose përfshijnë ushqime të ndryshme:
• Fruitarizmi lejon vetëm frutat, arrat, farat dhe lëndë të tjera bimore që mund të mblidhen pa e dëmtuar bimën.
• Dietat makrobiotike përbëhen kryesisht nga drithëra dhe fasule.
• Lactovegjetarianizmi përfshin produktet e qumështit por jo vezët.
• Vegjetarianizmi ovo përfshin vezët, por jo produktet e qumështit.
• Vegjetarianizmi ovo-lakto (ose vegjetarianizmi lacto-ovo) përfshin produktet shtazore si vezët, qumështi dhe mjalti.
• Dieta Sattvic (e njohur edhe si dieta joge), një dietë me bazë bimore e cila mund të përfshijë gjithashtu bulmet dhe mjaltë, por përjashton vezët, thjerrëzat e kuqe, durian, kërpudhat, alliumet, djathrat blu, ushqimet ose salcat e fermentuara dhe pijet alkoolike. Kafeja, çaji i zi ose jeshil, çokollata, arrëmyshku dhe çdo lloj tjetër stimuluesi (përfshirë erëzat tepër të athëta) ndonjëherë përjashtohen gjithashtu.
• Veganizmi përjashton të gjithë mishin dhe nënproduktet e kafshëve, të tilla si vezët, qumështin, mjaltin (jo gjithmonë), folenë ushqimore të shpendëve dhe sendet e rafinuara ose të prodhuara përmes ndonjë produkti të tillë, si soda buke e testuar nga kafshët ose sheqeri i bardhë i rafinuar me karbon kockash.
o Raw veganism përfshin vetëm fruta të freskëta dhe të papjekura, arra, fara dhe perime. Ushqimi nuk duhet të ngrohet mbi 11 °F (48°C) për t’u konsideruar “i papërpunuar”. Zakonisht, ushqimi i papërpunuar vegan “gatohet” vetëm me një dehidratues ushqimi në temperatura të ulëta.
Brenda grupeve “ovo-“, ka shumë që refuzojnë të konsumojnë vezë të fekonduara (me balut që është një shembull ekstrem); megjithatë, një dallim i tillë zakonisht nuk trajtohet në mënyrë specifike.
Disa vegjetarianë gjithashtu shmangin produktet që mund të përdorin përbërës shtazorë që nuk përfshihen në etiketat e tyre ose që përdorin produkte shtazore në prodhimin e tyre. Për shembull, sheqernat që janë të zbardhur me karbon kockash, djathrat që përdorin mullëza shtazore (enzima nga mukoza e kafshëve), xhelatinë (që rrjedh nga kolagjeni brenda lëkurës, kockave dhe indit lidhës të kafshëve), disa sheqer kallami (por jo sheqer panxhari ) dhe pijet (të tilla si lëngu i mollës dhe alkooli) të pastruara me xhelatinë ose butakë të grimcuar dhe bli, ndërsa vegjetarianët e tjerë nuk janë në dijeni ose nuk e shqetësojnë, përbërës të tillë. Në shekullin e 21-të, 90% e mullëzit dhe kimozinës që përdoren në prodhimin e djathit rrjedhin nga proceset e fermentimit industrial, të cilat plotësojnë kërkesat si kosher ashtu edhe hallall.
Z.GJ